Family - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Jolien Nuninga - WaarBenJij.nu Family - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Jolien Nuninga - WaarBenJij.nu

Family

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

21 Oktober 2013 | Sri Lanka, Digana

Hallo lieve lezers,

De afgelopen week stond in het teken van maar 1 ding en dat was: mijn familie!! Had er zo naar uitgekeken en nu was het dan toch eindelijk zo ver.. Mijn moeder, zus en oom kwamen naar Sri Lanka om te zien wat ik hier allemaal uitspook. Dinsdag kwamen ze aan in Sri Lanka. Ze verbleven eerst een dagje en nachtje in Negombo en werden woensdag door Vijidren opgehaald met het busje. Het plan was eerst om met de trein naar Kandy te komen, maar doordat mijn oom vlak voordat ze weggingen een forse zweepslag had opgelopen, was het handiger om met de taxi te gaan. Ik moest zelf gewoon de hele week stage lopen op HOH en kon dus niet mee om ze op te halen.

Woensdag aan het eind van de middag kwamen ze dan toch echt aan op Home of Hope. Ik was de hele dag al aan het wachten geweest. Kon m'n gedachten er niet echt bijhouden tijdens de stage, maar om half 5 waren ze er dan eindelijk. Was echt te gek om ze na zo’n tijd weer even een dikke knuffel te kunnen geven en in het echt te kunnen spreken. Ook wel een heel apart gevoel dat ze nu gewoon bij mij in Sri Lanka zijn, kon het nauwelijks bevatten. Ik heb ze meteen een rondleiding gegeven over Home of Hope voor het donker werd en ze niks meer zagen. Ze kregen nu eindelijk een beeld bij alle verhalen die ze gehoord hadden van mij. Niet alleen ik was blij met hun komst, maar ook Mick, Daphne en Lotte waren dat. Ze hadden namelijk een heel overlevingspakket aan lekkere dingen uit Nederland meegenomen. Pepernoten, chocola, hagelslag, stroopwafels, kauwgom, snoep, drop noem maar op. We waren net 4 kleine kleutertjes met een grote snoeptrommel voor hun neus, heerlijk.´s Avonds hebben we met z´n allen heerlijk gegeten bij Alfi en Sharmini en werd er natuurlijk het nodige bij gekletst.

Donderdag hebben ze de hele dag meegekeken bij het therapie geven. In het zwembad hebben Willem en Marloes zelfs meegeholpen met therapie en zwemles geven. Super leuk! Aan het eind van de middag heb ik ze meegenomen naar Kandy. Dit ging op de lokale manier: met z’n allen in een propvolle bus met 15 km richting Kandy. In Kandy aangekomen regende het (zoals altijd) en doken we snel een overdekt winkelcentrum in. Na even voorgedaan te hebben hoe je moet afdingen (van een vlag van 1800 naar 750 en een broek van 1000 naar 400) gingen we door naar de tempel van de tand. Hier hebben we de dagelijkse avondceremonie meegemaakt met alle toeters en bellen die erbij horen. Tot slot zijn we nog uit eten geweest in een lekker restaurantje en daarna teruggegaan naar Kandy. Weer een erg geslaagde en gezellige dag. Zo leuk om alles te kunnen laten zien aan hen.

Vrijdag was het children’s day op Home of Hope. Een feestelijke dag waarop de kinderen aan hun ouders, familie en vrienden konden laten zien wat ze al die tijd geoefend hadden (ze hadden hier maandenlang voor geoefend). Elk kind voerde een stukje op. Muziek, dans, toneel.. alles kon. Het werd uiteindelijk een geweldig leuke show (wel een lange zit van 3 uur). Meteen na de show gingen wij met Viji op weg naar het noorden voor ons tripje. Onderweg kwam het met bakken uit de lucht, echt noodweer. De voortekenen van het regenseizoen ben ik bang..
In Dambulla heb ik mijn familie wat typische dingen van Sri Lanka laten proeven tijdens de lunch en vervolgens reden we door naar Pollonaruwa (een oud plaatsje in het noorden). Het was al donker toen we aankwamen en we wilden dus snel een guesthouse zoeken. Helaas bleek dit nog geen gemakkelijke opgave. Het was een feestweekend voor de boeddhisten (wisten we niet) en daardoor was zo’n beetje heel Sri Lanka uitgelopen naar deze plaats om dat te vieren in de tempels. Hierdoor zaten alle guesthouses propvol. Na lang zoeken hadden we er dan toch 1 gevonden, helaas wel voor een te dure prijs, maar allang blij dat we niet onder de boom hoefden te slapen ;-)

Zaterdag hebben we ruïnes uit de middeleeuwen bekeken, zijn we naar een archeologisch museum geweest, langs het meer gelopen en op jeepsafari geweest. De omgeving was echt heel mooi. Het leek net alsof we midden in Afrika zaten, heel apart. Onderweg hadden we al een aantal keren wilde olifanten in de natuur zien lopen, maar tijdens de jeepsafari keek ik helemaal mijn ogen uit.. We hebben wel een stuk of 100 olifanten gezien. Ze kwamen echt uit alle hoeken en gaten van het park. Erg gaaf om te zien. Daarnaast veel verschillende vogels en heel wat andere dieren gezien. Was te gek! Na de safari zijn we doorgegaan naar Sigiriya. Helaas was Wim (m’n oom) een beetje ziek geworden en voelde zich niet helemaal goed. We hebben een hostel opgezocht, wat gegeten en zijn toen vroeg naar bed gegaan.

Zondag was mijn zus jarig. We hadden slingers, een button en cadeautjes mee, zodat ze echt het gevoel had dat ze jarig was. Na een heerlijk ontbijtje, zijn we naar de Sigiriya Rock gegaan. Helaas voelde Wim zich nog steeds niet goed en begonnen meerdere van ons wat buikgriepverschijnselen te vertonen. Ondanks dat zijn we toch naar binnen gegaan en hebben we de Rock beklommen. Het regende gelukkig niet en het was redelijk koel, perfect weer! In ander half uur waren we heen en terug. Best snel met wat mensen op leeftijd erbij ;-)
Na de beklimming zijn we teruggegaan naar Home of Hope. Hier zijn we naar de kerkdienst gegaan en heeft Wim nog 10 minuutjes wat gezegd tijdens de dienst. Marloes werd daarna nog toegezongen door 85 kids, heel leuk. ’s Avonds hebben we de verjaardag van Marloes nog gevierd met cake en taart, zodat ze een echt het gevoel had dat ze jarig was.

Vandaag kon ik een extra dagje vrij krijgen, zodat ik nog een dagje mee kon reizen met mijn familie. Samen met Viji zijn we naar Nuwara Eliya gegaan. Hier hebben we verschillende watervallen bekeken, een theeplantage bezocht en geshopt in het centrum. Helaas waren Wim, Viji en ik allemaal nog niet fit en hebben we het dus rustig aan gedaan. Aan het eind van de middag zijn Viji en ik teruggekeerd naar Home of Hope. Mijn familie gaat nu 3 dagen zelf rondreizen en vrijdag ga ik samen met Viji weer naar het zuiden om ze op te pikken en nog een paar dagen rond te reizen met elkaar. Het was apart om ze weer even gedag te moeten zeggen, maar gelukkig zie ik ze over een paar dagen weer! Het is super leuk om mijn familie alle dingen te kunnen laten zien in Sri Lanka en te laten zien hoe ik hier nu leef. Heb erg genoten van het weekend. Nu eerst weer even een paar dagen stagelopen en dan op naar volgende weekend..

Liefs Jolien

  • 21 Oktober 2013 - 18:10

    Marieke:

    Heel erg leuk! De tijd vliegt, je bent er al weer 2 maanden!! :)

    groetjes uit Dronten

  • 21 Oktober 2013 - 18:13

    Laura:

    Wat gaaf om te lezen! Fijn dat ze er zijn! Lekker van genieten, maar dat doe je volgens mij al :)

    Lieefs!

  • 21 Oktober 2013 - 19:34

    Truus Kuipers:

    Hee Jolien, wat fijn om te lezen!!! ik heb best vaak even aan jullie gedacht dit feestelijke weekend voor jou en jullie!! Niet ziek worden hoor... grtjs ook aan de anderen als je ze a.s. vrijdag weer ziet! Truus

  • 21 Oktober 2013 - 21:12

    Jethro:

    Hey Jolien ,

    Wat leuk om te lezen! Is inderdaad erg leuk als je je familie kunt laten zien wat je allemaal doet en meemaakt. Hopelijk voelen jullie je snel allemala weer beter. Enne, doe die ouwe de groeten ;-)

  • 22 Oktober 2013 - 02:52

    Frank:

    Hoi Jolien, goed om te horen dat ze julli hebben overladen met kado's. Doe ze de hartelijke groeten en beterschap en veel zonneschijn. Hou je haaks.

  • 22 Oktober 2013 - 10:07

    Veerle:

    Super leuk om te lezen allemaal. Zo blijven we toch nog beetje op de hoogte van jullie belevenissen.
    Geniet er samen van.

  • 23 Oktober 2013 - 09:09

    Piet&Hannie:

    Hoi Jolien, prachtige verhalen, heerlijk om weer wat van thuis te zien!! Geniet ervan, doe ze de hartelijke groeten, veel liefs van ons

  • 23 Oktober 2013 - 17:00

    Anna:

    Geniet ervan Jolien! Klinkt super gaaf allemaal!

  • 24 Oktober 2013 - 04:32

    Jolien Nuninga:

    Bedankt voor jullie lieve reacties allemaal! Zal iedereen de groeten doen. Ze hebben zich de afgelopen dagen prima vermaakt. Ik ga morgenochtend vroeg weer naar ze toe. Zo'n 7 uur reizen voor mij, maar je moet er wat voor over hebben he!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Digana

Sri Lanka

Mijn naam is Jolien Nuninga. Momenteel studeer ik Psychomotorische therapie en Bewegingsagogie aan de hogeschool Windesheim te Zwolle. Ik zit nu in het derde jaar. Voor deze studie, zal ik (samen met een medestudent, Lotte Brink) van 25 augustus 2013 tot en met 20 januari 2014 op buitenlandstage gaan naar Sri Lanka.
Het project waar wij naar toe gaan is Home of Hope. Home of Hope is een kindertehuis gelegen in het midden van Sri Lanka, vlakbij Kandy. In Home of Hope wonen kinderen die getraumatiseerd zijn door de oorlog. Daarnaast komen er lichamelijk of verstandelijk beperkte kinderen van buitenaf naar Home of Hope toe, om daar therapie te krijgen. Wij zullen deze kinderen therapie gaan geven. Daarnaast gaan we, als het goed is, nog op een blinden en dovenschool aan het werk, en zullen we daar activiteiten aan gaan bieden.

Wat ik met mijn stage wil bereiken, is dat kinderen weer plezier in het leven gaan ervaren door middel van activiteiten. Daarnaast hoop ik ze te kunnen helpen met het verwerken van hun trauma door middel van therapie. Hiermee hoop ik dat ze een zo ‘normaal’ mogelijk leven kunnen leiden en kunnen re-integreren in de maatschappij. Ik vind het belangrijk dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden van deze kinderen. Vaak zal er gekeken worden naar de beperkingen en de onmogelijkheden, maar ik ben van mening dat ook deze kinderen, een hele mooie toekomst voor zich hebben en nog veel meer kunnen bereiken in het leven.

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2014

Goodbye...

12 Januari 2014

Druk weekje

05 Januari 2014

Rondreis kerstvakantie: The North and the South

23 December 2013

Christmas

16 December 2013

Friends
Jolien

19 jaar, studente.

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 14517

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 20 Januari 2014

Sri Lanka

Landen bezocht: