Rondreis kerstvakantie: The North and the South - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Jolien Nuninga - WaarBenJij.nu Rondreis kerstvakantie: The North and the South - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Jolien Nuninga - WaarBenJij.nu

Rondreis kerstvakantie: The North and the South

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

05 Januari 2014 | Sri Lanka, Digana

Hallo lieve mensen,

Ik hoop dat jullie leuke feestdagen en een toffe jaarwisseling hebben gehad! Allemaal nog een fijn 2014 gewenst in ieder geval. Ik ben terug van een heerlijke kerstvakantie. We hebben 2 weken lang rondgereisd en de laatste plekjes bezocht die we nog niet gezien hadden in Sri Lanka.

We begonnen allereerst in Anuradhapura. Dit is een oude stad die vroeger heel belangrijk is geweest (hoofdstad geweest van Sri Lanka). Vandaar dat er veel oude dingen te zien zijn, zoals ruïnes, tempels, stupa’s, boeddha’s etc. We zijn vanuit Kandy met de bus naar Anuradhapura gegaan. Daar aangekomen, werden we meteen door een paar mannetjes opgewacht en naar een prima hostel gebracht. De rest van de middag hebben zij ons meegenomen in hun taxi en ons langs alle plekken gereden in Anuradhapura. Hebben zo’n 80 stupa’s voorbij zien komen, heel veel ruïnes, een heilige boom, oude tempels en boeddha’s. De hele middag hebben we gelopen en dingen bekeken. Aan het eind was ik er dan ook wel een beetje klaar mee. Het was een leuke middag, waarin we heel erg veel gezien hebben, maar ik vond het ook wel weer een beetje tegenvallen, had er meer van verwacht. Van veel dingen was er niet veel meer over dan een paar stenen, waardoor je er moeilijk een beeld van kon krijgen. Daarnaast kwamen de stupa’s me op een gegeven moment ook wel de neus uit ;-) Maar ben blij dat ik er geweest ben.

De volgende dag zijn we met de trein en bus doorgegaan naar Jaffna. Jaffna is een plek helemaal in het noorden, waar de oorlog flink heeft huisgehouden. Het was en is het belangrijkste gebied voor de Tamils. Je komt veel restanten tegen van de oorlog en tsunami en de mensen zijn nog best arm hier. Ik vond het anders als de rest van Sri Lanka. Andere mensen, ander sfeertje, heel veel kleurrijke hindoe tempels (die zie je niet zo heel erg veel in de rest van Sri Lanka) en een andere omgeving. In Jaffna zijn we 3 dagen gebleven en hebben we verschillende dingen bekeken. De eerste middag hebben we een fiets (als je het al een fiets kon noemen, beter gezegd een oud barrel) gehuurd en zijn door Jaffna gefietst (levensgevaarlijk en ik had Lotte nog achterop, dus dat was nog een extra uitdaging). We hebben daar 2 mooie, grote kerken bezocht. Ook die zie je in de rest van Sri Lanka nauwelijks. Een tijd geleden leefden er ook veel christelijken in het noorden, maar die zijn grotendeels weggegaan tijdens of na de oorlog. De meeste mensen in het noorden zijn hindoeïstisch nu. Daarna zijn we naar een Nederlands fort geweest, wat nog heel erg authentiek was. Ze hebben het gewoon zo gelaten zoals het aangetroffen is, dus je ziet overal verwoeste muren en stenen op de grond. Was wel gaaf om te zien. Het was die dag, 1e kerstdag en helaas werd er eigenlijk niks aan kerst gedaan. Sowieso wordt hier in Sri Lanka nauwelijks kerst gevierd. Hierdoor hadden we dan ook totaaal geen kerstgevoel en misten we allemaal de gezelligheid van thuis toch wel een beetje. We besloten daarom om er maar ons eigen feestje van te maken en zijn gaan dineren in een mooi hotel, waar ze kerstmuziek en een kerstboom hadden staan. Zo hadden we toch nog een beetje ons kerstgevoel ;-)

De volgende dag zijn we met de bus en boot naar verschillende eilanden rond Jaffna gegaan. Op de meeste eilanden was niet veel te doen (kaal en arm), maar wij gingen naar het eilandje Nagadeepa, waar wel wat te zien was. Grappig was, dat ook hier op de eilanden, dingen terug te zien waren van Nederland, want 2 van de eilanden heetten Leiden en Delft (verder was er niks Nederlands meer te zien haha). We moesten met een bootje naar ons eilandje varen. Het bootje werd helemaal volgepropt met mensen, voelde me net een vluchteling en totaal niet op m’n gemak. Was doodsbang dat t bootje ging zinken, maar gelukkig kwamen we veilig aan de overkant. Op het eiland was een groot hindoe-complex met een hele grote, mooie hindoe tempel. Voor ’t eerst dat ik een hindoetempel wel gaaf vond om te zien (is over t algemeen heel erg kitscherig).

De volgende ochtend nog de bekendste hindoe tempel bezocht en daarna teruggereisd naar Anuradhapura. Hier zijn we de volgende dag nog naar een ander plaatsje, Mihintale, geweest. Dit is 1 van de belangrijkste bedevaartsplaatsen voor boeddhisten. Het is een berg die je met trappen (ongeveer 2000 in totaal) moet beklimmen en ondertussen kom je langs ruïnes, tempels, boeddha’s met bovenop een heel mooi uitzichtpunt, een enorme boeddha en een mooie stuppa. Dit was echt heel leuk om te doen en te zien! Een mooie afsluiting van ons culturele reisje naar het noorden.
We pakten hierna de bus terug naar Kandy.

Op zondag zijn we even een dagje thuis geweest, om spullen te wassen en even bij te komen. We hadden veel gereisd en gelopen en waren daar aardig kapot van. Een lekker bijkomdagje dus.

Maandag zijn we toen met de trein (om half 4 ’s nachts weg) naar Hikkaduwa gegaan (een plaatsje aan de kust in t zuiden/westen van Sri Lanka). Dit was het enige ‘badplaatsje’ waar we nog niet geweest waren. We hadden hier een goedkoop hostel kunnen regelen waar we de rest van de week konden blijven. Hikkaduwa is wel de grootste en meest toeristische van allemaal, waardoor het echt stikte van de blanke mensen (apart om ineens zoveel blanken weer te zien), maar was ook wel even lekker. We hebben een heerlijke week gehad en ons prima vermaakt. Mooi weer, veel strandtentjes waar je lekker kon eten, chille ligbedjes waar je de hele dag op kon vertoeven, hangmatjes, lounchebanken, een heerlijke zee + strand, leuke beachparty’s en vuurwerk. Helemaal top dus.
Paul en Rianne kwamen ook nog een paar dagen naar Hikkaduwa toe, waardoor we gezellig met z’n vijven waren.

Oud en nieuw hebben we met veel mensen op een beachparty gevierd. Helaas viel het vuurwerk een beetje tegen, maar wel een leuke nacht en feestje gehad! Op nieuwjaarsdag een (verfrissende ;-)) nieuwjaarsduik genomen (nouja eigenlijk wel meerdere, kon er niet genoeg van krijgen), lekker in een hangmatje op het strand gelegen en daarna had ik zin in een massage, want ja, je moet het nieuwe jaar natuurlijk wel goed inluiden! Mick en ik gingen daarom op zoek naar een geschikte en betaalbare spa (zaten er heel veel). In het begin kwamen we in een vies, rommelig huisje, ergens achteraf en dacht ik okéé hier ga ik echt niet heen. Daarna bij een ander hotel aan t strand wel een goede gezien. Maar er zat ook nog een heel luxe hotel, die een eigen Spa had en we wilden voor de grap toch even kijken hoe dat er uit zag. We kwamen daar aan op onze slippertjes en met ons handdoekje en werden door de bewakers van top tot teen bekeken (die dachten vast, wat komen die studentjes hier doen?). De spa zelf zag er super goed uit. Luxe leren massagestoelen, hele gave behandelkamers met van die rustgevende druipmuziek en een stortdouche, allemaal ceylon spullen die heerlijk roken etc. Ik keek mijn ogen uit en durfde bijna niet naar de prijs te vragen. Uiteindelijk zeiden ze dat het 10.000 roepies per persoon zou zijn. Dit was natuurlijk ver boven ons budget. Ik zette daarom een lief gezichtje op en hield een mooi praatje en kreeg ik het toen voor elkaar om voor 3000 pp een uur lang een full body massage te krijgen. Zelfde prijs als in alle andere spa’s, dus dikke prima! Een uur lang genoten, was echt heerlijk!!

De rest van de dagen nog heerlijk gerelaxed op het strand, wezen golfsurfen (kon je daar heel goed doen, was echt tof) en leuke feestjes gehad. De laatste avond nog op een bruiloft terechtgekomen waar we naar binnen werden gesleept en van alles kregen aangeboden. Een mooie afsluiting van een hele relaxte week en een toffe vakantie.

Gister zijn we na een lange reis (van 9 tot 7 aan het reizen geweest) weer op Home of Hope teruggekomen. Vandaag een lekker rustig bijkomdagje en morgen beginnen we aan onze laatste 2 weken stage. Rebekka is er nu met haar man en kids en Jose komt morgen met Ted ook, dus het wordt weer een gezellige boel de laatste weken. Het zal in het teken staan van alle laatste dingen afronden en afscheid nemen. Vind het zo’n gek idee, dat het er nu echt bijna opzit. Vind het jammer, maar heb ook wel weer zin om terug te gaan naar het koude kikkerlandje en iedereen weer te zien!