Goodbye... - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Jolien Nuninga - WaarBenJij.nu Goodbye... - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Jolien Nuninga - WaarBenJij.nu

Goodbye...

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

19 Januari 2014 | Sri Lanka, Digana

Hallo lieve mensen,

Hierbij een laatste update van mij uit Sri Lanka. Mijn laatste dagje hier zit erop. Nog een paar uurtjes en dan vlieg ik terug naar het koude kikkerlandje. Zo’n gek idee! Besef het met nog steeds niet helemaal, maar ik heb nu wel heel erg zin om te gaan. Alles is afgesloten hier, heb een geweldige tijd gehad en nu is de tijd daar.

De afgelopen week stond in het teken van afscheid nemen. We hebben voor het laatst therapie gegeven aan de kinderen. Een heel aantal patiënten kwam niet opdagen, omdat het 2 feestdagen waren op dinsdag en woensdag. Hierdoor heb ik een paar kids niet meer kunnen zien die elke week kwamen, dat was wel jammer. Maar voorderest zijn de therapiedagen voorbij gevlogen. We moesten alle laatste dingetjes regelen: zorgen voor een goede overdracht, alles afronden (smoelenboek is af, alle kids zijn gescreend), de nieuwe fysio’s wegwijs maken en inwerken etc. Hierdoor vloog de tijd voorbij. Moest wel even slikken toen ik me bedacht dat dit echt de laatste keren waren dat ik de therapie gaf aan de kids.

Donderdag hadden we ons laatste avondmaal bij Alfy en Sharmini. Sharmini had (zoals altijd) heerlijk gekookt.. na het eten kregen we een hele lieve brief van ze, waarin stond hoe erg ze het waardeerden dat we hier geweest waren. Daarnaast kregen we allemaal een beker, met een mooie tekst erop en hield Alfy nog een mooie toespraak. Wij hadden ook nog een cadeau voor hen gekocht: 2 mooie karaffen waar ze blij mee waren. Het voelde zo vertrouwd bij hen en ze zijn echt als een 2e familie voor mij geworden.

Vrijdagmorgen was het dan toch echt tijd om afscheid te nemen van iedereen. Ik kon het nog niet bevatten dat ik niet meer terug zal komen op Home of Hope en zometeen terugga naar huis. Het afscheid was echt wel even moeilijk, zal ze echt gaan missen.. Maar een goede reden om nog een keer terug te komen! ;-)
Na t afscheid zijn we met z’n allen (Ted en Jose gingen ook mee) naar Negombo (een plaatsje aan de kust vlakbij t vliegveld) gegaan, om daar onze laatste paar dagen door te brengen.

Hier in Negombo hebben we de afgelopen dagen lekker gerelaxed. Het was heerlijk weer, dus we hebben lekker aan het zwembad gelegen, van de zon genoten en nog een laatste duik in de zee genomen. ’s Avonds een paar keer lekker uit eten en op stap geweest. Gisteraaf hebben we Daphne weggebracht naar het vliegveld. Zij plakt er nog even een paar weken vakantie aan vast in Maleisië. Mick is nu onderweg naar het vliegveld en vliegt vanavond naar de Malediven en Lot en ik vliegen vannacht terug naar het koude kikkerlandje.

En dan zit het avontuur erop. Ik heb zo’n ontzettend leuke tijd hier gehad in Sri Lanka, die ik nooit meer zal vergeten. Ik ben super blij dat ik de kans heb gekregen om op Home of Hope stage te lopen. De kinderen (zowel de kids van Home of Hope, als die van het medical centre) zullen mij altijd bijblijven en zal alle lieve mensen van Home of Hope heel erg gaan missen. Daarnaast het land zelf, met al zijn mooie plekjes.. De stranden, bergen, watervallen, tempels, ruïnes, de thee plantages etc. Het was een geweldige ervaring om hier 5 maanden te mogen stagelopen.

Als afsluiting nog een paar ‘nooit meertjes’ over Sri Lanka:

Nooit meer…
Met z’n negenen in een tuktuk opgepropt zitten en over een hobbelig paadje rijden, overheerlijke rijst & curry, kotthu of rotti eten, geprikt worden door de vele vervelende muggen, apen in de achtertuin hebben, olifanten die even voorbij komen lopen op de weg of op een auto staan, in een proppvolle bus staan (met een gem. snelheid van 20km per uur) met keiharde muziek aan en boeddha beeldjes met flikkerende lichtjes, staand in de deuropening uit de trein hangen, op de mooie stranden van Sri Lanka bruin bakken, in een waterval zwemmen, hiken in de prachtige natuur, boeddhistische of hindoeistische tempels bezoeken, Singalees praten, Sri Lankaanse mannetjes achter me aan krijgen, vriendelijke bevolking tegenkomen die alles voor je wil doen: opstaan in de bus, naar je zwaaien, glimlachen, een praatje met je willen maken met altijd dezelfde vragen: where you from? How long do you stay? Kakkerlakken in m’n klerenkast, spinnen, duizendpoten, lizards en gekko’s in huis, straathonden die werkelijk overal lopen (tot in het ziekenhuis aan toe), een hartaanval krijgen in de bus of auto vanwege het roekeloze rijgedrag van iedereen, heerlijk vers fruit eten (vooral de typische papaya!) en fresh fruit juices drinken, feesten op beachparty’s, van het mooie weer genieten en vooral van alle mooie plekjes die Sri Lanka te bieden heeft..

Jullie zullen het vast nog niet doorhebben, maar ik heb een toptijd hier gehad! Tot snel allemaal in Nederland!!

Liefs Jolien

  • 19 Januari 2014 - 15:00

    Truus Kuipers:

    Hoi Jolien, ik weet niet of je dit nog leest voordat je vertrekt naar ons koude!! landje..Maar ik heb het wel gemerkt dat je ontzettend genoten hebt!!Het zal best even afkicken zijn straks!! maar.. je kunt ook lekker verwend worden weer door je lieve ma en pa en zussen..wat zullen ze je de eerste!! dagen in de watten leggen.. en daarna.. moet je weer alles zelf doen..Ik wens je een heel prettig en gezellig en vooral gezond weerzien hier bij allen die je lief zijn, en wie weet al snel tot ziens in de kerk??Ik heb genoten van al je verhalen dat heb ik vaker gezegd...Het was of ik er een beetje zelf bij was..Bedankt dat je er zoveel over én van je zelf verteld hebt!! Een prachtig inkijkje, ik zal het ook missen...welkom thuis!!lv grt
    Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Digana

Sri Lanka

Mijn naam is Jolien Nuninga. Momenteel studeer ik Psychomotorische therapie en Bewegingsagogie aan de hogeschool Windesheim te Zwolle. Ik zit nu in het derde jaar. Voor deze studie, zal ik (samen met een medestudent, Lotte Brink) van 25 augustus 2013 tot en met 20 januari 2014 op buitenlandstage gaan naar Sri Lanka.
Het project waar wij naar toe gaan is Home of Hope. Home of Hope is een kindertehuis gelegen in het midden van Sri Lanka, vlakbij Kandy. In Home of Hope wonen kinderen die getraumatiseerd zijn door de oorlog. Daarnaast komen er lichamelijk of verstandelijk beperkte kinderen van buitenaf naar Home of Hope toe, om daar therapie te krijgen. Wij zullen deze kinderen therapie gaan geven. Daarnaast gaan we, als het goed is, nog op een blinden en dovenschool aan het werk, en zullen we daar activiteiten aan gaan bieden.

Wat ik met mijn stage wil bereiken, is dat kinderen weer plezier in het leven gaan ervaren door middel van activiteiten. Daarnaast hoop ik ze te kunnen helpen met het verwerken van hun trauma door middel van therapie. Hiermee hoop ik dat ze een zo ‘normaal’ mogelijk leven kunnen leiden en kunnen re-integreren in de maatschappij. Ik vind het belangrijk dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden van deze kinderen. Vaak zal er gekeken worden naar de beperkingen en de onmogelijkheden, maar ik ben van mening dat ook deze kinderen, een hele mooie toekomst voor zich hebben en nog veel meer kunnen bereiken in het leven.

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2014

Goodbye...

12 Januari 2014

Druk weekje

05 Januari 2014

Rondreis kerstvakantie: The North and the South

23 December 2013

Christmas

16 December 2013

Friends
Jolien

19 jaar, studente.

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 2405
Totaal aantal bezoekers 14494

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 20 Januari 2014

Sri Lanka

Landen bezocht: