Friends - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Jolien Nuninga - WaarBenJij.nu Friends - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Jolien Nuninga - WaarBenJij.nu

Friends

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

16 December 2013 | Sri Lanka, Digana

Hallo allemaal,

Ik heb weer een ontzettend leuk weekje gehad, die te snel voorbij gevlogen is. Super leuke dagen gehad met Iris en Marita en toffe dingen gedaan.

We hadden de hele week een huis vol met mensen. Wij waren natuurlijk al een tijdje met z’n zessen, maar de filmploeg was er nu ook de hele week om te filmen. Elke dag hebben ze verschillende dingen opgenomen voor de film. Het wordt een soort van sesamstraat voor de kinderen in het noorden en oosten van Sri Lanka, waarbij ze simpele Engelse woordjes leren. Tussendoor mochten wij al wat dingetjes zien die de cameraman had gemonteerd en t zag er echt heel erg leuk uit! De kids van HOH zijn helemaal geschikt voor de film. Ze deden super goed hun best en waren echte natuurtalenten qua acteren.

Deze week hebben we met therapie voor het eerst afscheid moeten nemen van de eerste groep kinderen die met de bus komen. Dit was wel apart. We zijn hier nog 5 weken, maar daarin vallen 2 weken vakantie. Aangezien deze kids 1 keer in de maand komen, was dit al de laatste keer. Na een paar leuke therapiesessies op woensdag en donderdag, hebben we nog een leuke groepsfoto gemaakt met z’n allen en toen was het tijd om gedag te zeggen.

De rest van de week stond in t teken van mijn friendss. Marita en Iris waren vorige week natuurlijk aangekomen in Sri Lanka en waren ondertussen zelf aan het rondreizen terwijl ik stage aan t lopen was. Ze hadden olifanten gereden en gewassen, geraft, waren wezen abseilen en kwamen toen naar Kandy toe. Woensdagavond ben ik meteen na therapie naar hen toe gegaan in Kandy. Had al meteen door dat ze zich natuurlijk niet konden gedragen en de dikste lol hadden.. ;-) Was enorm gezellig om ze weer te zien. Hebben samen de tempel vd tand bezocht en lekker gegeten bij de pizzahut. Daarna zijn ze mee terug gegaan naar Home of Hope. Ik had 2 matrassen op mijn kamer gelegd (paste precies) waardoor we een gezellige slaapparty hadden.

Donderdag hebben ze de hele dag meegekeken tijdens het therapie geven en hebben ze zelfs meegeholpen met therapie geven in het water. Ontzettend leuk! In de middag heb ik ze een rondleiding gegeven over het terrein en kregen ze eindelijk een beeld bij alle verhalen die ik heb verteld. De kinderen hebben deze week al vakantie en waren dus overal en nergens te vinden. Aan het eind van de middag hebben we nog even cricket met ze gespeeld. Na 36 keer misslaan (sorry Mariet ;-)), kregen ze de smaak uiteindelijk toch te pakken en konden ze de bal een aantal keer een flink eind wegslaan. ’s Avonds hebben we met z’n elven pannenkoeken gegeten en lekker gerelaxed. Op tijd het bedje opgezocht, want de volgende dag moesten we er vroeg uit.
Vrijdag om 5 uur vertrokken we richting Mirissa. Een lange reis, maar ik kon lekker bijkletsen met Marita en Iris, waardoor het eigenlijk wel heel snel ging. Om 12 uur kwamen aan in Mirissa. Meteen het strand opgezocht (wat wel 5 meter lopen was vanaf ons hostel). Lekker geluncht en de rest van de dag op het strand gelegen, gezwommen en gebodyboard. Er waren super hoge golven, dus we hadden 2 body boards gehuurd om onze kunsten eens even te vertonen. Na een paar keer flink overspoeld te worden door de golven en hoestend en proestend boven te komen, kregen we uiteindelijk toch de smaak te pakken en konden we lang blijven drijven. Was echt super gaaf! De rest van de middag lekker op een ligbedje, biertjes gedronken en gezond. ’s Avonds lekker op het strand gegeten en wat drankjes gedaan.

Zaterdagochtend zijn we weer vroeg opgestaan, de whale watching stond op het programma. Om half 7 vertrokken we naar de boot. Marita was mijn held van de dag, want die had reispilletjes mee (anders had ik het sowieso niet volgehouden). We hadden een lekker weertje, kregen ontbijt op de boot en toen op pad. Na een uurtje varen, kregen we een telefoontje dat de dolfijnen waren gesignaleerd. In razend tempo die kant op en ja hoor: voor t eerst van mijn leven zag ik wilde dolfijnen. Ze kwamen in hele groepen langs gezwommen.. In ’t begin nog een beetje veraf, maar op gegeven moment kwamen ze zelf vlak voor onze boot voorbij zwemmen. Zo ontzettend gaaf!
Vervolgens op naar de walvissen. Deze waren iets verderop ook gespot. Intussen waren we al met 6 bootjes in de file aan het kijken naar alle dieren die we tegenkwamen. Maar niet veel later spotten we de walvissen. Wat een enorme beesten zijn dat zeg, niet normaal! Helaas de blue whales (de grootste walvissen ter wereld) niet gezien. Die komen wel veel daar voor, maar helaas niet toen wij er waren. Maar ik was allang blij dat we de 2 andere walvissen wel gezien hadden. Tot slot hebben we nog 2 hele grote schildpadden gezien. Ook heel erg tof om die eens in de oceaan te zien zwemmen. Uiteindelijk een geslaagd boottochtje dus. ’s Middags hebben we weer lekker geluncht en op het strand gelegen. We hadden wat leuke Sri Lankaanse jongens ontmoet, waarmee we gingen volleyballen en leuke gesprekken mee hadden. Hebben aan de bar drankjes gedaan, gegeten en milkshakes gedronken. Wat een leven. Heerlijk bijgekletst en gechilled met Iris en Marita. Was zoals vanouds weer erg gezellig. ’s Avonds nog op stap geweest. Er was een leuke party in 1 van de strandtenten. Verbaas me er nog steeds over hoe goed de jongens hier kunnen dansen, super leuk. Opnieuw een erg gezellige dag gehad. Lagen rond 3 uur in ons bedje.

De volgende dag zaten Iris en ik alweer om 9 uur op het strand. We hadden niet zo goed geslapen, maar wilden nog even lekker een ochtendje genieten van het strand. Heerlijk ontbeten op het strand tja, hoe vaak kan dat nou) en rest vd ochtend nog even lekker gerelaxed. Helaas was het toen alweer tijd om weer terug te gaan. Na nog even een typisch sri lankaans spel (carrom) te hebben gespeeld met vijideran, zijn we teruggegaan naar huis. Was een erg lange terugreis. Het verkeer zat tegen en we deden er daardoor erg lang over. Kon ook niet slapen, waardoor de 8 uur toch wel lang duurden. In Kandy hebben we wat avondeten meegenomen en Iris en Marita weer bij hun hostel afgezet. Moest helaas toen ook alweer afscheid van ze nemen. Zij gaan nog een paar dagen rondreizen en dan door naar de Maledieven. Ik moet natuurlijk weer gewoon stagelopen, waardoor ik ze niet meer kan zien. Vond het echt jammer om weer afscheid te nemen, maar we hebben ontzettend leuke dagen gehad samen, heb super genoten en gelukkig zie ik ze over 5 weekjes alweer..

Vandaag hebben we een rustig dagje gehad. Boodschappen en de was gedaan, foto’s uitgezocht en de astmagroep therapie gegeven. Morgen zijn we onverwacht een dagje extra vrij. De rest van de week gaan we natuurlijk wel weer therapie geven en aan het eind van de week hebben we al kerstfeest! Kan me echt nog niet voorstellen dat het bijna kerst is. Als je hier zit met 30 graden heb je daar echt geen idee van. Heb er wel heel erg zin in..

Jullie horen snel weer van me,

Liefs Jolien

Ps. Heb gehoord dat de kerstfair 1700 euro heeft opgebracht voor Home of Hope. Echt geweldig. Iedereen ontzettend bedankt die hieraan heeft meegewerkt!

  • 16 December 2013 - 20:52

    Marieke:

    Goed he die 1700 euro! Het was ook erg gezellig op de fair!

    Geniet van de laatste weekjes!

  • 18 December 2013 - 17:57

    Truus Kuipers:

    Hoi Jolien, wat heerlijk om te lezen dat je daar zo geniet! Het is net of je daar zelf al woont!!!Volgens mij ken je al ontzettend veel mooie plekjes! geniet nog volop verder, zolang het nog kan...je stagetijd is zo voorbij...lv grtjs,Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Digana

Sri Lanka

Mijn naam is Jolien Nuninga. Momenteel studeer ik Psychomotorische therapie en Bewegingsagogie aan de hogeschool Windesheim te Zwolle. Ik zit nu in het derde jaar. Voor deze studie, zal ik (samen met een medestudent, Lotte Brink) van 25 augustus 2013 tot en met 20 januari 2014 op buitenlandstage gaan naar Sri Lanka.
Het project waar wij naar toe gaan is Home of Hope. Home of Hope is een kindertehuis gelegen in het midden van Sri Lanka, vlakbij Kandy. In Home of Hope wonen kinderen die getraumatiseerd zijn door de oorlog. Daarnaast komen er lichamelijk of verstandelijk beperkte kinderen van buitenaf naar Home of Hope toe, om daar therapie te krijgen. Wij zullen deze kinderen therapie gaan geven. Daarnaast gaan we, als het goed is, nog op een blinden en dovenschool aan het werk, en zullen we daar activiteiten aan gaan bieden.

Wat ik met mijn stage wil bereiken, is dat kinderen weer plezier in het leven gaan ervaren door middel van activiteiten. Daarnaast hoop ik ze te kunnen helpen met het verwerken van hun trauma door middel van therapie. Hiermee hoop ik dat ze een zo ‘normaal’ mogelijk leven kunnen leiden en kunnen re-integreren in de maatschappij. Ik vind het belangrijk dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden van deze kinderen. Vaak zal er gekeken worden naar de beperkingen en de onmogelijkheden, maar ik ben van mening dat ook deze kinderen, een hele mooie toekomst voor zich hebben en nog veel meer kunnen bereiken in het leven.

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2014

Goodbye...

12 Januari 2014

Druk weekje

05 Januari 2014

Rondreis kerstvakantie: The North and the South

23 December 2013

Christmas

16 December 2013

Friends
Jolien

19 jaar, studente.

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 14481

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 20 Januari 2014

Sri Lanka

Landen bezocht: